Fietsonderhoud – Introductie

Nu je trotse eigenaar bent van een zojuist aangeschafte gebruikte fiets, dan zal je er niet aan ontkomen om af en toe ook fietsonderhoud te (laten) verrichten. Als je dit niet doet dan zal je na verloop van tijd merken dat je fiets niet meer zo soepel loopt of begint te piepen en te kraken. Vooral als je fiets buiten staat in weer en wind krijgt het nogal wat te verduren, dus is onderhoud noodzakelijk. Daarnaast, een goed onderhouden fiets is veilig, betrouwbaar en fietst comfortabel.

fietsonderhoud
fiets onderhoud in een professionele werkplaats

Wie doet het fietsonderhoud?

Daar zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden voor. Het aller makkelijkst is om de fiets naar de fietsenmaker te brengen voor regulier onderhoud. De meeste fietshandelaren leveren bij een nieuwe (maar ook een gebruikte) fiets een gratis onderhoudsbeurt of een onderhoudsbeurt met korting. Vooral een eerste beurt nadat een nieuwe fiets is gekocht is belangrijk, de fietsmaker loopt alles na en kijkt of er geen loszittende delen zijn. Heb je een gebruikte fiets gekocht die nog relatief nieuw is? Het zou kunnen dat er nog een gratis onderhoudsbeurt aan vast zit of eentje met korting. Vraag bij de verkoper of dit het geval is.

Behalve de fiets naar de fietsenmaker te brengen kan je ook heel veel zelf doen aan je fiets. Voor sommige mensen zal dit wellicht een stap te ver zijn maar in veel gevallen is het vrij eenvoudig. En bovendien, het bespaart je geld! Anders dan andere vervoermiddelen is een fiets nog grotendeels mechanisch. Op internet en YouTube zijn veel handleidingen verkrijgbaar op basis waarvan je simpel onderhoud kan uitvoeren. Heb je totaal geen verstand van (fiets)reparaties maar wil je dit wel graag leren? Er zijn tegenwoordig verschillende fietsbedrijven die reparatieworkshops houden op allerlei niveaus!

Tot slot zijn er sinds een aantal jaren fietsmonteurs die met een busje thuis bij u langs komen voor het noodzakelijk onderhoud of reparatie. En zijn er diensten die helpen bij pech onderweg. Bekijk onze speciale pagina over pechhulp thuis en onderweg.

Servicebeurt

Veel fietswinkeliers leveren een servicebeurt als dienst. Een servicebeurt zorgt ervoor dat je fiets altijd goed wordt onderhouden en gecontroleerd. Uiteraard kan je het fietsonderhoud ook zelf doen maar vaak heb je hier geen tijd voor of geen kennis van. Vandaar dat een servicebeurt een goede optie kan zijn. Een servicebeurt kan met de fietsenmaker worden afgesproken in de vorm van een abonnement of per individuele beurt. Tijdens de servicebeurt worden een aantal standaard werkzaamheden verricht zoals controle op slijtage en/of juiste werking van banden, remmen, remkabels, remmen, versnellingen, verlichting, slot, ketting en lagers. Bij elektrische fietsen wordt ook de accu gecontroleerd. Net zoals bij de keuring van een auto (APK) bevat de servicebeurt uitsluitend de controles. Wanneer er iets vervangen moet worden zal de fietsenmaker (normaliter nadat de klant is geinformeerd) tot reparatie overgaan. Dit zit niet in de kosten van de servicebeurt. In het algemeen wordt geadviseerd om de fiets 1x per jaar weg te brengen voor een servicebeurt. Bekijk uiteraard zelf of dit per fiets noodzakelijk is. Voor een hele oude fiets zal een servicebeurt doorgaans minder noodzakelijk zijn. Wanneer je je fiets nauwelijks gebruikt kan een servicebeurt toch handig zijn. Juist in die gevallen kunnen bewegende onderdelen gaan roest of vastzitten of kunnen de banden bijvoorbeeld poreus raken.

Controle

Voordat je begint aan het fietsonderhoud is het aan te bevelen om van tijd tot tijd je fiets gewoon eens goed na te lopen. Handige tips hierbij zijn:

  • Check de remblokjes. Zijn deze nog dik genoeg of moeten ze vervangen worden? Wist je dat er op de sommige remblokjes een slijtindicator zit? Het spreekt voor zich dat goede remmen zeer belangrijk zijn voor een zorgeloze fietstocht.
  • Kijk of de onderdelen nog vast zitten die vast horen te zitten
  • Controleer de kabels van de remmen en de versnellingen of deze niet gescheurd zijn. Vooral bij nieuwe fietsen kunnen de metalen kabels nog ‘uitrekken’ waardoor schakelen of remmen moeilijker verloopt.
  • Controleer periodiek de bandenspanning. Het is heel normaal dat banden na verloop van tijd ‘door het rubber heen’ wat lucht verliezen. Op de buitenband staat aangegeven wat de maximale druk is die een band kan hebben. Hoe harder de band, hoe oncomfortabeler het voelt. Hoe zachter de band, des te groter te kans op lekken. Er tussenin is dus ideaal.
  • Check de buitenbanden op onregelmatigheden. Zitten er op de buitenband scherpe steentjes of glasscherfjes? Haal deze er voorzichtig met een mesje uit. Zitten er bobbels op de buitenband? Dit kan duiden op een foutief geplaatste binnenband of een buitenband die poreus is geworden.
  • Controleer de spaken op de fiets. Zitten deze los? Dit kan een indicatie zijn dat er een slag in het wiel zit.

Wil je zelf wat onderdelen vervangen? Er zijn tegenwoordig legio online winkels die onderdelen te koop aan bieden voor ieder type fiets of model. Meestal kan je naast de onderdelen ook gereedschappen kopen. Zoals bij elk ‘beroep’ zijn goede gereedschappen het halve werk! Er zijn overigens ook fietsenwinkels die in de winkel hun werkplek en gereedschappen verhuren.

E-bikes

Elektrische fietsen hebben veelal gespecialiseerd fietsonderhoud nodig aangezien er gebruik wordt gemaakt van elektronica en een accu. Vaak kan je een onderhoudscontract afsluiten bij de e-bike winkelier die een periodieke check doet van jouw e-bike. Wij adviseren dit te doen om het plezier van de e-bike zo lang mogelijk te laten voortduren.

Opleidingen, cursussen en workshops

Ben je nu heel fanatiek en vindt je fietsonderhoud leuk om te doen? Je kan je hierin specialiseren. Er zijn diverse opleidingen verkrijgbaar die fietsonderhoud aanbieden zowel voor de hobbyist alswel iemand die er zijn beroep van wil maken. Bekijk de websites die wij hiervoor hebben geselecteerd.