Garantie op de fiets

Je wilt niet dat het gebeurt maar het kan voorkomen dat je een beroep moet doen op de garantievoorwaarden van de fiets. Als je een gebruikte fiets koopt kan het zijn dat de garantievoorwaarden van de fiets nog doorlopen. Vraag dit dus altijd aan de verkoper! Bij het aanspraak maken op de garantie is het in principe niet van belang of je nu de eerste eigenaar bent van de fiets of de tweede (of meer). Uiteraard zijn er een aantal andere zaken wel van belang en dit zijn met name:

  • de garantievoorwaarden
  • de ouderdom van de fiets
  • de aard van het probleem

De Garantievoorwaarden

In principe levert iedere fietsfabrikant garantie op de fiets. De garantievoorwaarden verschillen echter per fabrikant. Check bij de fabrikant de specifieke garantievoorwaarden, deze zijn vaak vindbaar op de website van de fabrikant. In zijn algemeenheid wordt garantie gegeven op constructie- en materiaalfouten en bij normale behandeling, gebruik en onderhoud. Op ‘vaste’ onderdelen zoals het frame is de garantie meestal langer dan flexibele onderdelen zoals bijvoorbeeld een verende voorvork. In nagenoeg alle gevallen wordt geadviseerd de communicatie via de rijwielhandelaar te laten verlopen. Deze zal contact opnemen met de fabrikant en zal de problematiek uitleggen. Helaas kan dit soms een vrij langdurig en frustrerend proces zijn.

Ouderdom van de fiets

De ouderdom van de fiets is zeer belangrijk voor het claimen van garantie. Het is daarom altijd aan te bevelen de originele aankoopfactuur te bewaren ofwel expliciet op te vragen bij de verkopen van een fiets wanneer je een gebruikt exemplaar aanschaft. Er bestaan fabrikanten die een levenslange framegarantie afgeven maar de meeste fabrikanten maximeren dit tot ongeveer 10 jaar. Sommige fabrikanten bieden de mogelijkheid aan om de garantietermijn te verlengen.

Aard van het probleem

De garantievoorwaarden van de fabrikanten zijn helaas vrij strikt en dekken in principe alleen de constructie- en materiaalfouten. En dan ook nog alleen wanneer de fiets vanaf het moment dat deze is gekocht, goed is onderhouden. Slijtage (van bijvoorbeeld tandwielen) vallen niet onder de garantie, hetgeen ook logisch is. Er is echter een heel groot grijs gebied waarbij er discussie kan ontstaan tussen fabrikant en klant over of iets binnen de garantie valt. Het is onze ervaring dat ‘coulance’ van de fabrikant (of importeur) een grote rol speelt bij het voldoen aan de garantievoorwaarden. Dit beseffende zijn de grote, bekende fabrikanten het meest gevoelig om een fiets binnen de garantievoorwaarden te laten voldoen.

BOVAG Garantie

Een aantal fietswinkeliers zijn aangesloten bij de BOVAG. Welke dat zijn kan je terug vinden op de website van de BOVAG. Het BOVAG-keurmerk staat voor betrouwbaarheid, kwaliteit en uitstekende service. Daarnaast staat het ook nog eens voor de zekerheid van BOVAG Garantie.

Wanneer je een tweedehands fiets koopt bij een BOVAG dealer dan krijg je standaard 6 maanden aankoopgarantie, vanaf een aankoopprijs van € 250,-. Doen er zich zes maanden na de aankoop (bij normaal gebruik) gebreken voor die op het moment van aankoop niet zichtbaar waren, dan wordt je tweedehands fiets kosteloos hersteld. Ga naar de site van BOVAG voor meer informatie hierover.

Aankoopkeuring

Een aankoopkeuring kan een extra zekerheid bieden of je een goede fiets koopt of in ieder geval eentje die zijn prijs waard is. Je kan met de verkoper afspreken om, voordat je de fiets koopt, deze te willen laten keuren. VeloFair biedt de mogelijkheid je fiets te laten keuren door een ervaren fietsmonteur, zie ons dienstenpakket voor meer informatie.